Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 2011

Οι διπλοεορτίτες


"Στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας δε, κάθε ιερέας μία Λειτουργία επιτρέπεται να τελέση κάθε ημέρα".

Αυτά δεν τα γράφω εγώ. Τα λέει ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ηλείας και αν θέλετε να το επιβεβαιώσετε διβάσετε αυτά που γράφονται στο σύνδεσμο που ακολουθεί : http://aktines.blogspot.com/2011/01/blog-post_17.html

Απλώς διερωτώμαι :

Μία Λειτουργία κάθε μέρα, δηλαδή κάθε Κυριακή ή εορτάσιμη ημέρα για τους ιερείς. Καλώς. Οι πιστοί επιτρέπεται να συμμετάσχουν σε δύο Λειτουργίες για το ίδιο γεγονός, για την ίδια εορτή, μέσα στον ίδιο χρόνο; Μπορεί κάποιος λειτουργιολόγος, εκκλησιολόγος να λύσει την απορία μου;

Το "διορθωμένο" Ιουλιανό ημερολόγιο έγινε για να μην έχουμε αφενός σύμπτωση με το Ιουδαϊκό ή Νομικό Φάσκα και αφ΄ ετέρου, για να μη γιορτάζουμε δυο φορές το Πάσχα. Γιατί ο διπλός εορτασμός του Πάσχα αποκλείεται - διότι βεβαίως υπάρχει απόφαση Οικουμενικής Συνόδου που αφορά στο ιουδαϊκό Φάσκα - και επιτρέπονται όλοι οι άλλοι διπλοί εορτασμοί εντός του αυτού έτους;

==================================

Ένα σχόλιο και μια απάντηση


Α : "Για πές μας αγαπητέ τί έμαθες για την απόδοση των Χριστουγέννων π.χ.;"

ΚΧ : Δεν χρειάζεται να είσαι ιδιαίτερα ευφυής για να διηγηθείς το εννόημα.

Η απόδοση της εορτής γίνεται μετά από οκτώ ημέρες και έχουν (Απόδοση) μόνο οι Μεγαλύτερες εορτές της Εκκλησίας.

Δίδεται η κύρια εορτή εκ Θεού και απο-δίδεται εξ ανθρώπων. Δίδει ο άγιος Θεός και απο-δίδει ο άνθρωπος. Δεν σημαίνει όμως ότι αυτό μπορούμε να το επαναλάβουμε τετράκις :

"Απόδος μοι την αγαλλίασιν του Σωτηρίου σου, και πνεύματι ηγεμονικώ στήριξον με".

Η Δόσις δίδεται κατά την κύρια εορτή και οι αγάλλοντες, εν Κυρίω και Πνεύματι φωτισθέντες, την αποδίδουν πάλι μετά οκταήμερον. Μία η εορτή διττή η φύση - αν το επιτρέπει η φραστική διατύπωση - της εορτής: Η θεία και η ανθρωπίνη.

Απόδοση της αγαλλιάσεως του σωτηρίου σου, ζητούσε ο Προφητάναξ Δαβίδ κατά τους χρόνους της Π. Διαθήκης. Δεν είπε "δος μοι". Σήμερα εμείς την έχουμε και την αποδίδουμε πάλι στον Κύριο και Λυτρωτή. Άπαξ Εκείνος, εκ δευτέρου εμείς.

Εννόησες, τώρα, αγαπητέ και επιθετικέ Α;

3 σχόλια:

  1. Σχολιαστής έγραψε, αλλού και όχι εδώ, σχετικά με το θέμα :

    "Κυπριανός ο επιμένων(Νικά...)

    Οι διπλοεορτίτες

    "Στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας δε, κάθε ιερέας μία Λειτουργία επιτρέπεται να τελέση κάθε ημέρα".
    ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ. Πάντως Κυπριανέ μας κόμπλαρες όλους και πάντως έχεις δίκαιο..."

    Και η απάντηση :

    Δεν είναι το ίδιο. Ρώτησε και θα μάθεις, όπως έκανα κι εγώ.

    Και με την ευκαιρία, δεν ξέρω ποιός τον πληροφόρησε ότι διεκδικώ το δίκαιο το δικό μου. Για την Εκκλησία γράφω κι όχι για μένα. Αν κάποιος έχει δίκιο ή άδικο,θα μας το πει η Εκκλησία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Επειδή το λησμόνησα. Αν υπάρχουν "αυτονόητα", πέρα από αυτά που διηγούμαι, θα τα δημοσίευα ευχαρίστως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο σχολιαστής (Α) επανήλθε γράφοντας :"Αγαπητέ Κυπριανέ, μπορείτε τώρα πού ησυχάσατε νά γράψετε καίνούρια δογματική. Δέν μάς πειράζει.
    Καλή επιτυχία.
    Στριμώξατε τούς νεαρούς, μέ τόν διπλό εορτασμό, καί βλέπετε πώς υπάρχει ήδη διπλός εορτασμός.
    Θυμάστε τόν Ιούδα πού διαμαρτύρονταν γιατί ξόδευαν τόσα, αυτοί πού πολύ αγάπησαν τόν Κύριο, καί τήν απάντηση τού Κυρίου; "Γιά λίγο θά μέ έχετε ακόμη κοντά σας".
    Ο Κύριος δέν αρνήθηκε τόν εορτασμό ποτέ.
    Θυμάστε πού θεράπευε τό Σάββατο;
    Θυμάστε πού η ενσάρκωση τού Κυρίου λέγεται Ευαγγέλιο;
    ΣΤΗΝ ΑΠΟΔΟΣΗ ΔΕΝ ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΜΕ ΞΑΝΑ ΤΟ ΙΔΙΟ ΓΕΓΟΝΟΣ;
    Κι όσο γιά τή νέα δογματική πρέπει νά διαβάσετε τίς ευχές τής αποδόσεως.

    Τι είναι η απόδοση εορτής;

    Κατά την απόδοση μιας εορτής τελείται η εορτή (λειτουργία) πανηγυρικά όπως και την πρώτη μέρα αυτής. Συνήθως η απόδοση της εορτής γίνεται μετά από οκτώ ημέρες. Απόδοση έχουν μόνο οι Μεγαλύτερες Εορτές της Εκκλησίας μας. Ουσιαστικά παρατείνεται η εορτή.Από θεολογικής πλευράς, αυτή η παράταση αποτελεί και μια υπέρβαση του ιστορικού/λειτουργικού χρόνου και μια πρόγευση της αιωνιότητας.

    Και η απάντηση ήταν :

    Όσο γι αυτό το ...

    "ουσιαστικά παρατείνεται η εορτή.Από θεολογικής πλευράς, αυτή η παράταση αποτελεί και μια υπέρβαση του ιστορικού/λειτουργικού χρόνου και μια πρόγευση της αιωνιότητας"

    ... αν ο δογματολόγος (προφανώς καθηγητής) μπορεί να προσκομίσει αγιογραφικό έρεισμα του ισχυρισμού του : "ουσιαστικά παρατείνεται η εορτή", θα τοδεχόμουν απολύτως.

    Από τη δική μου τη μεριά η προσκόμιση αγιογραφικής τεκμηρίωσης έγινε. Σπεύσε εις βοήθειαν του σεβαστού σου καθηγητή.


    Και για τούτο δω ...

    "στριμώξατε τούς νεαρούς, μέ τόν διπλό εορτασμό, καί βλέπετε πώς υπάρχει ήδη διπλός εορτασμός"

    ... δεν το αρνήθηκα. Είπα ότι άλλο το ένα, άλλο το άλλο και έδωσα την εξήγηση. Τώρα εσύ με βγάζεις άχρηστο με αυτό το διανοητικό εφεύρημα "ουσιαστικά παρατείνεται η εορτή" και την "υπέρβαση του ιστορικού/λειτουργικού χρόνου".

    Ποιός το λέει αυτό; Θεμελιώνεται αγιογραφικά;

    Να σημειώσω, δεν φιλοδοξώ να συντάξω Δογματική. Αυτό είναι προνόμιο της παπικής αγίας έδρας και των παναπειστημιακών "αγίων" παραρτημάτων της.

    Ούτε διεκδικώ το δίκαιο το δικό μου. Δεν χρειάζεται να με ειρωνεύεσαι (πιθανόν). Αρκεί να πεις ότι, μάλλον, είναι σωστό αυτό που γράφεις, αν το νομίζεις. Αν, όχι, δεν θα χαλάσουμε τις καρδιές μας. Άλλα λες εσύ, άλλα εγώ και "δεν τρέχει τίποτα".

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τα σχόλια εκφράζουν τη γνώμη ή άποψη του συντάκτη τους