Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2021

Πώς νά καταργήσετε τήν μονολόγιστη νοερή Προσευχή «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με τόν αμαρτωλό»

 


https://www.youtube.com/watch?v=dH8wAQCTs8w&t=860s&ab_channel=GOMetropolisToronto

«Ἔχετε ἀκούσει πολλὲς φορὲς ποὺ λένε ὅτι πρέπει νὰ προσευχώμαστε συνεχῶς μὲ τὴν προσευχὴ "Κύριε Ἰησοῦ Χριστὲ, ἐλέησόν με τὸν ἁμαρτωλό". Ἀλλὰ αὐτὴ ἡ προσευχὴ, ὅταν τὴν κάνωμε, δὲν εἶναι ἡ σωστὴ προσευχή. … Μία σωστὴ προσευχὴ πρέπει νὰ περιέχει τρία πράγματα. Εὐχαριστία, Δοξολογία καὶ Αἴτησι. … Ἡ σωστὴ προσευχὴ εἶναι τὸ Πάτερ Ἡμῶν. … Ἡ σωστότερη προσευχὴ θὰ ἤτανε, ἐκτὸς βέβαια ἀπὸ τὸ Πάτερ Ἡμῶν, «Εὑχαριστῶ, δοξάζω Σε Χριστέ, ἐλέησόν με». (Μητροπολίτης Σωτήριος, Τορόντο, Καναδά) 

Σχόλιο 
Η σωστή προσευχή, μάς λέει ο μητροπολίτης Τορόντο Σωτήριος, πρέπει νά έχει τρία χαρακτηριστικά : Ευχαριστία (thankfulness), Δοξολογία (doxology), Αίτηση (petition). Άς τού συστήσει, τότε, κάποιος νά ξαναδιαβάσει τήν "Κυριακή Προσευχή", τό γνωστό σέ όλους "πάτερ ημών" (βλ. «7 Προσευχόμενοι δὲ μὴ βαττολογήσητε ὥσπερ οἱ ἐθνικοί, δοκοῦσι γὰρ ὅτι ἐν τῇ πολυλογίᾳ αὐτῶν εἰσακουσθήσονται. 8 μὴ οὖν ὁμοιωθῆτε αὐτοῖς· οἶδε γὰρ ὁ πατὴρ ὑμῶν ὧν χρείαν ἔχετε πρὸ τοῦ ὑμᾶς αἰτῆσαι αὐτόν. 9 Οὕτως οὖν προσεύχεσθε ὑμεῖς· » Μτ. ς΄ καί τά εξής). 
Η Κυριακή Προσευχή μόνο αιτήματα έχει, αλλά αυτός θέλει νά συμπληρώσει τόν ελλειπή λόγο τού Κυρίου, ο οποίος δέν μάς πρότεινε τήν μονολόγιστη νοερά προσευχή «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με τόν αμαρτωλό». Τήν οφείλουμε στόν άγιο Γρηγόριο Παλαμά καί όχι στόν νεοκαταταχθέντα άγιο Παΐσιο. 

Προσθέσατε δέ στά ανωτέρω καί τά τής Λειτουργικής, από Βικιπαιδεία : 
 «Κατά την τέλεση του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας η «Κυριακή προσευχή» απαγγέλλεται λίγο πριν την κοινωνία των Τιμίων Δώρων και αμέσως μετά την ευχή της μετάληψης την οποία μυστικά αναγιγνώσκει ο ιερέας, η οποία και καταλήγει με την εκφώνηση «Και καταξίωσον ημάς, Δέσποτα, μετά παρρησίας ακατακρίτως τολμάν …». Αμέσως μετά ακολουθεί το «Πάτερ ημών» μετά το οποίο ο ιερέας απαγγέλλει το δοξαστικό: "Ότι σου εστίν η βασιλεία και η δύναμις και η δόξα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος …". Σημειώνεται ότι η Κυριακή προσευχή καθιερώθηκε να απαγγέλλεται στο μέρος εκείνο της λειτουργίας το χαρακτηριζόμενο «των πιστών» διότι, κατά τον Ιωάννη τον Χρυσόστομο, μόνο στους πιστούς επιτρέπεται το δικαίωμα να λέγουν την προσευχή αυτή, ακριβώς πριν την Θεία Κοινωνία αιτούμενοι τον πνευματικόν άρτον της ζωής (του σώματος του Κυρίου) .» 

Μού φαίνεται, έχουμε νά κάνουμε μέ ένα ... Λειτουργιολόγο, σχετικιστή ή συναφειακό, μεταπατέρα καί ο Θεός νά μάς φυλάξει από Λειτουργιολόγους καί Λοιμωξιολόγους.

Πηγή τών ανωτέρω

2 σχόλια:

  1. Ο εν λόγω μητροπολίτης (θεός φυλάξοι) καταργεί τήν κορωνίδα τής Φιλοκαλίας, τήν νοερά προσευχή, τήν μονολόγιστη ευχή, καί μάς προτείνει τήν δική του βαττολογία μέ ευχαριστία, δοξολογία καί αίτηση. Κάπως έτσι προσευχόταν ο Φαρισαίος. Καί Τελώνης ; «13 καὶ ὁ τελώνης μακρόθεν ἑστὼς οὐκ ἤθελεν οὐδὲ τοὺς ὀφθαλμοὺς εἰς τὸν οὐρανόν ἐπᾶραι, ἀλλ' ἔτυπτεν εἰς τὸ στῆθος αὐτοῦ λέγων· ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ. »
    Καταλάβατε, τώρα, μέ ποιούς έχουμε νά κάνουμε ;

    « 13 ... ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ» (Λκ. ιη΄ 13)
    «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με τόν αμαρτωλό»
    Υπάρχει διαφορά ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καί ακόμη «Σὺ δὲ ὅταν προσεύχῃ, εἴσελθε εἰς τὸ ταμιεῖόν σου· καὶ κλείσας τὴν θύραν σου, πρόσευξαι τῷ πατρί σου τῷ ἐν τῷ κρυπτῷ· καὶ ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ, ἀποδώσει σοι ἐν τῷ φανερῷ.» (Μτ. ς΄ 6)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τα σχόλια εκφράζουν τη γνώμη ή άποψη του συντάκτη τους