Μπορεί νά θεωρηθεί "ένα μικρό λάθος". Μπορεί, όμως, καί σοβαρή πλάνη, όπως εκείνη τού Απόστολοι Μακράκη ή ακόμη καί τού φιλιόκβε.
Από ιστολόγιο μέ θρησκευτικό περιεχόμενο.
[ Ίσως σας ενδιαφέρει αυτό το άρθρο. https://www.pemptousia.gr/2020/09/ti-dosi-anthropos-antallagma-tis-psichis-aftou/ ]
Ο συντάκτης τού άρθρου κάνει ένα σημαντικό λάθος. Γράφει στήν αρχή ότι ο άνθρωπος έχει διπλή υπόσταση :
"Ο άνθρωπος έχει διπλή υπόσταση, αποτελείται από ψυχή και σώμα."
Όχι, δέν έχει διπλή υπόσταση ο άνθρωπος. Η υπόστασή του είναι μία καί η φύση ή ουσία του, είναι μία : είναι η ανθρώπινη, η οποία είναι σύνθετη από σώμα (ύλη) καί ψυχή (άϋλη).
Ουδεμία σχέση μέ τήν φύση (ή ουσία) τού Κυρίου, η οποία είναι ασύνθετη : θεία καί ανθρώπινη.
Η υπόσταση (πρόσωπο) τού Κυρίου ήταν μία, όπως κάθε ανθρώπου, η φύση Του όμως ήταν θεία καί ανθρώπινη. Η ένωση αυτή τών δύο φύσεων (θεία καί ανθρώπινη) σέ ένα πρόσωπο (μία υπόσταση) αποτελεί Μυστήριο καί συνέβη εξ "άκρας συλλήψεως".
Επίσης, η ανθρώπινη υπόσταση τού Κυρίου ήταν "εκτός αμαρτίας". Όχι όπως κάθε εφάμαρτου ανθρώπου, από τόν οποίο απουσιάζει - εννοώ κοινό άνθρωπο - η θεία. Αυτή χάθηκε (αμαυρώθηκε) μέ τό προπατορικό αμάρτημα.
Τούτη είναι η απώλειά μας, που εκδηλώνεται ως υπαρξιακό πρόβλημα, καί αυτό ερμηνεύει τίς φιλοσοφικές μας περιπλανήσεις. Όμως, σέ λάθος μέρος, σέ λάθος δρόμο, καί μέ αστοχήσαντες περί τήν πίστη οδηγούς, τού " ένας θεός γιά όλους ".
Άς τό κρατήσουμε αυτό, ότι ποτέ δέν ψάχνεις γιά κάτι, που ποτέ δέν είχες, καί άς αναζητήσουμε αυτό, που όντως χάσαμε. Η επίγνωση θά μάς οδηγήσει στήν αποφυγή κίβδηλων απομιμήσεων.
Καλή Ανάσταση
Κυπριανός Χ.
Συμπληρωματικό πρός πληρέστερη κατανόηση.
Ο Κύριος έχει μία τήν υπόσταση, είναι ένας άνθρωπος, αλλά έχει δύο Φύσεις : τήν θεία καί τήν ανθρώπινη. Ο άνθρωπος έχει μία υπόσταση - ένα πρόσωπο - καί μία φύση (ή ουσία) : Τήν ανθρώπινη. Δέν έχει θεία Φύση. Η ψυχή καί τό σώμα, είναι ιδιώματα, δηλαδή, γνωρίσματα χαρακτήρα καί μορφής, τής εν σώματι ψυχής τού ανθρώπου. Αυτά δέν είναι η όντως φύση μας. Όπως δέν είναι ο ψηλός ή ο κοντός άνθρωπος, ο παχύς καί ο αδύνατης. Όπως, επίσης, οι ακτίνες τού Ηλίου δέν είναι η φύση τού Ηλίου ούτε πχ. τά κύτταρά μας.
Τούς έστειλα μήνυμα, δέν μού απάντησαν. Η άποψη "ο Χριστός είχε δύο υποστάσεις", είναι βελτιωμένη έκδοση Μονοφυσιτισμού. Δέχεται δύο υποστάσεις καί όχι ένα πρόσωπο, μία υπόσταση "εν δυσίν φύσεσιν ενοικουμένην". Παρένθεση, ο Αριστοτέλης τό γράφει διαφορετικά… . Δέν θά επεκταθώ. Καί τό γράφει θεολόγος σέ, υποτίθεται, Ορθόδοξο ιστολόγιο. Τί νά πεί κανείς ; Εμένα, βέβαια, που δέν είμαι θεολόγος, θά μέ βγάλουν άσχετο, ζηλωτή χωρίς επίγνωση ή θά μού συστήσουν " νά ασχολούμαι μέ τά Betadin καί τά τσιρότα", όπως παλαιότερα μού έγραψε ένας, σέ θρησκευτικό, πάλι, ιστολόγιο. Αυτά είναι τά χάλια μας.
Στήν συνέχεια αναπτύχθηκε ένας διάλογος ...
Σχολιαστής : Η ψυχή και το σώμα είναι χαρακτηριστικά της ψυχής εν σώματι! .... Μόνο εγώ δεν κατάλαβα τίποτα;
- Κ.Χ : Ευχαριστώ γιά τήν εύστοχη παρατήρηση. Κατάλαβα τό ατελές αυτής καί τό διόρθωσα :
[ Η ψυχή καί τό σώμα, είναι ιδιώματα, δηλαδή, χαρακτηριστικά τής ψυχής εν σώματι ανθρώπου, καί αυτά δέν είναι όντως η φύση μας. Όπως δέν είναι ο ψηλός ή ο κοντός άνθρωπος, ο παχύς καί ο αδύνατος. Όπως, επίσης, οι ακτίνες τού Ηλίου δέν είναι η φύση τού Ηλίου ούτε πχ. τά κύτταρά μας.]
-Σχολιαστής : Kyprianos Christodoulides Το ίδιο μου λες. Η ψυχή και το σώμα είναι χαρακτηριστικά της ψυχής εν σώματι!!!! Δεν καταλαβαίνω. Το ψηλός και το κοντός, είναι επιθετικοί προσδιορισμοί. Η ψυχή και το σώμα είναι ουσιαστικά και είναι υπαρκτά στον άνθρωπο. Αν δεν είναι υποστάσεις, τι είναι;
- Κ.Χ : Ναί, αλλά δέν είναι δύο υποστάσεις : μία τής ψυχής, μία τού σώματος. Ένας είναι ο άνθρωπος, γι' αυτόν γράφω, όχι γιά δύο. "7 καὶ ἔπλασεν ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον, χοῦν ἀπὸ τῆς γῆς, καὶ ἐνεφύσησεν εἰς τὸ πρόσωπον αὐτοῦ πνοὴν ζωῆς, καὶ ἐγένετο ὁ ἄνθρωπος εἰς ψυχὴν ζῶσαν." Δέν είναι άλλος άνθρωπος ο ψυχικός καί έτερος ο σωματικός - σαρκικός. Τό διευκρινίζει αυτό ο Απ. Παύλος : Βλέπε 1Κρ. β' 14 καί 1Κρ. ιε' 47 - 49. Αφορά στόν εν πτώσει άνθρωπο. Αναλυτικότερα … .
Ευχαριστώ γιά τήν απάντηση. Τό θέμα εδώ δέν είναι Φιλολογικό, δηλ. άν συμβιβάζεται η χρήση επιθέτων ή ουσιαστικών καί νομίζω, Φιλόλογος δέν είμαι, τό ψηλός, αδύνατος κλπ. δέν είναι επιθετικοί προσδιορισμοί, τύπου πατερικός, ψυχικός, χοϊκός, σαρκικός κλπ. Είναι απλώς επίθετα. Τό ερώτημα είναι, κατά πόσον ευσταθεί η διττή υπόσταση τού ανθρώπου : υπόσταση ψυχής καί υπόσταση σώματος.
Η σάρκα καί η ψυχή είναι τά ενιαία - μορφολογικά καί χαρακτηρολογικά - γνωρίσματα τής ανθρώπινης ύπαρξης (υπόσταση) καί δέν νοούνται χωριστά, παρά μόνον εν Πνεύματι αγίω. Συνιστούν φραστικά, στή γενικότητά τους, αυτή καθ' εαυτή τήν φύση (ουσία) μας. Η σάρκα πλάστηκε από τό χώμα, η ψυχή κατόπιν τού εμφυσήματος στό πρόσωπο. Καί ο Απ. Παύλος διευκρινίζει : "14 ψυχικὸς δὲ ἄνθρωπος οὐ δέχεται τὰ τοῦ Πνεύματος τοῦ Θεοῦ· μωρία γὰρ αὐτῷ ἐστι, καὶ οὐ δύναται γνῶναι, ὅτι πνευματικῶς ἀνακρίνεται.". (1Κρ. β'). Σημείωσε, δέν αποφεύγει επιθετικούς προσδιορισμούς, όπως θά δείς πιό κάτω.
Παρακατιόντως προσθέτει : "47 ὁ πρῶτος ἄνθρωπος ἐκ γῆς χοϊκός, ὁ δεύτερος ἄνθρωπος ὁ Κύριος ἐξ οὐρανοῦ. 48 οἷος ὁ χοϊκός, τοιοῦτοι καὶ οἱ χοϊκοί, καὶ οἷος ὁ ἐπουράνιος, τοιοῦτοι καὶ οἱ ἐπουράνιοι. 49 καὶ καθὼς ἐφορέσαμεν τὴν εἰκόνα τοῦ χοϊκοῦ, φορέσομεν καὶ τὴν εἰκόνα τοῦ ἐπουρανίου. " (1Κρ. ιε').
Ο χοϊκός άνθρωπος μέ τό φθαρτό ψυχικό σώμα, καλείται νά φορέσει τήν εικόνα τού επουρανίου, νά αποκαταστήσει (εις τό καθ' ομοίωσιν επανάγαγε) τήν φύση του, νά δικαιώσει τήν υπόστασή του ως ένα ζών εκ Ζωής πρόσωπο έμψυχο, αθάνατο καί άφθαρτο. Όχι μέ δύο πρόσωπα - υποστάσεις.
- Αυτός είναι ο προορισμός καί τό νόημα τής ύπαρξης ανθρώπου, η ένωση κατά Χάριν μέ τόν Σωτήρα Χριστό, τό αρχέτυπο τής Εικόνας "υιού ανθρώπου".
- Αυτή είναι η επαναγωγή εις τήν καθ' ομοίωσιν αναμόρφωση τού "αρχαίου κάλλους".
- Αυτή, κατ' άνθρωπον λέγω, είναι η φύση (ουσία) τού ανθρώπου, η κατά Χάριν υιοθεσία, η αγιότητα, τέλος η θέωση :
"15 λέγει αὐτοῖς· ὑμεῖς δὲ τίνα με λέγεται εἶναι ; 16 ἀποκριθεὶς δὲ Σίμων Πέτρος εἶπε· σὺ εἶ ὁ Χριστὸς ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ τοῦ ζῶντος. 17 καὶ ἀποκριθεὶς ὁ ᾿Ιησοῦς εἶπεν αὐτῷ· μακάριος εἶ, Σίμων Βαριωνᾶ, ὅτι σὰρξ καὶ αἷμα οὐκ ἀπεκάλυψέ σοι, ἀλλ᾿ ὁ πατήρ μου ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς." (Μτ. ις')
Ύστερόγραφο
Τό δημοσίευμα αυτό αναρτήθηκε στό κοινωνικό δίκτυο φέησμπουκ, στήν σελίδα "Αντιαιρετική Προσπάθεια γιά τήν Προστασία τής Ελληνορθόδοξης Παράδοσης". Παρέμεινε 2 - 3 ημέρες καί κατόπιν αποσύρθηκε. Τούς έγραψα τά κατωτέρω :
Προς Συντονιστές / Διαχειριστές τής Αντιαιρετικής Προσπαθείας Αποσύρατε τό άρθρο που σάς έστειλα καί τήν συζήτηση που είχα μέ τήν Συντονιστή κα. Μελπομένη Φλέσσα. Τουλάχιστον, θά περίμενα μία απάντηση - έστω σέ ημέηλ - γιά νά διορθώσω τυχόντα λάθη μου, ώστε νά μή μου αποδοθεί η κατηγορία τού εν πλάνη ευρισκομένου. Δέν πειράζει. Ωστόσο, προκειμένου η κα. Μελπομένη Φλέσσα νά έχει πλήρη ενημέρωση, όσων μεταξύ μας ανταλλάξαμε, σάς στέλνω αυτά που χάθηκαν. Ασφαλώς, κατόπιν διορθώσεως ημαρτημένων μου. https://docs.google.com/document/d/1U1kmXMO1ubqkedhvhFMTJJD6YG4K5kWG/edit?usp=drivesdk&ouid=109270966716349707863&rtpof=true&sd=true Καλή Ανάσταση Κυπριανός Χ.
Η Ιστοσελίδα φέησμπουκ "Αντιαιρετική Προσπάθεια γιά τήν Προστασία τής Ελληνορθόδοξης Παράδοσης" απέδωσε σέ κάποιον Συντονιστή τήν απόσυρση (εξαφάνιση) αυτής τής Δημοσίευσης. Ζήτησε συγγνώμη καί τό δημοσίευμα επανήλθε. Είχα φροντίσει, από παρόμοια περιστατικά που μού συνέβησαν, νά κρατήσω ό,τι είχε γραφτεί. Ομολογουμένως, η συμπεριφορά κάποιων Συντονιστών / Διαχειριστών δέν ερμηνεύεται.
ΑπάντησηΔιαγραφή