Στό φιλόξενο Ιστολόγιο «Ορθόδοξη Φωνή» δημοσιεύθηκε άρθρο τού αγαπητού αδελφού κ. Δημητρίου Χατζηνικολάου μέ τίτλο : «Αγιοπατερική Ερμηνεία καί Τεκμηρίωσις τού "δυνάμει" καί "ενεργεία"», όπου καί αναπτύχθηκε ένας διάλογος μεταξύ τού γράφοντος καί τού κ. Χατζηνικολάου. Ο ενδιαφερόμενος μπορεί νά τόν διαβάσει στόν επισυναπτόμενο δεσμό (1).
Ο κ. Χατζηνικολάου επικαλείται τό Πηδάλιον καί τόν άγιο Νικόδημο Αγιορείτη, όπου ο αναγνώστης διαβάζει : «... τά ἐπιτίμια ὁποῦ διορίζουν οἱ Κανόνες, ἤγουν τό, καθαιρείσθω, τό, ἀφοριζέσθω, καί τό, ἀνάθεμα ἔστω. Αὐτά, κατά τήν γραμματικήν τέχνην, εἶναι γ.' προσώπου προστακτικοῦ, μή παρόντος.». Επικαλείται δηλαδή εδώ, ο άγιος Νεκτάριος καί ο κ. Χατζηνικολάου, "τήν γραμματικήν τέχνη".
Όταν όμως ένας άτεχνος τής γραμματικής τέχνης, όπως ο γράφων, ερμηνεύει διαφορετικά τό «δυνάμει» καί «ενεργεία, επικαλούμενος διά τό «δυνάμει» τό «Κύριος τών δυνάμεων» καί γράφοντας ότι τό «δυνάμει», στήν προκειμένει περίπτωση, δέν είναι δυνητικό, αλλά θεωρητικό (επιρρηματικός τύπος - εν δυνάμει, κατά θεωρίαν), καθότι είναι πτώσεως Δοτικής όπως καί τό ενεργεία [εν-εργώ (-έω)], ο κ. Χατζηνικολάου αρνείται νά αναδείξει τήν γραμματικήν ατεχνία τού γράφοντος καί σημειώνει :
«Γράφετε πράγματα κατά τό δοκοῦν καί ὄχι σύμφωνα μέ τήν Παράδοσιν, συνήθης τακτική γιά τούς Ματθαιϊστάς καί τούς Ματθαιΐζοντας. Προσπαθεῖτε ν' ἀντικαταστήσετε ἀκόμη καί τούς πατερικούς ὁρισμούς τῶν ἐννοιῶν «δυνάμει» καί «ἐνεργείᾳ» μέ δικούς σας! Ὡς ἐκ τούτου, δηλαδή μέ διαφορετικούς ὁρισμούς τῶν ἐννοιῶν, ὁ διάλογος δέν εἶναι δυνατός καί ἀποτελεῖ σπατάλην χρόνου. Τέλος»
Δέν παραλείπω νά προσθέσω στά αναφερθέντα καί ένα ακόμη σχόλιο αναγνώστη μέ όνομα Χαρίλαος : «Οι καταδίκες και τα αναθέματα των Πανορθοδόξων Συνόδων του 16ου αιώνος ΑΦΟΡΟΥΝ, ΤΟ ΝΕΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΝΕΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΕΣ Δυνάμει και ουχί ενεργεία σχισματικοί ήταν όλοι εκείνοι που υπέγραψαν τις αιρετικές εγκυκλίους του 1902,του 1904 και 1920,ενώ ενεργεία έγιναν, άμα τη αλλαγή του Ημερολογίου.». Τό προσθέτω, διότι ο κ. Χατζηνικολάου συγχέει τούς πρό Συνοδικής Γνώμης εικονομάχους μέ τούς καινοτόμους, αρχής γενομένης από τό 1902 καί εντεύθεν. Η θεωρητική τους (δυνάμει) εκτροπή επέφερε- δική τους υπαιτιότητι - τό θεσμικό, ενεργεία πλέον, σχίσμα τού 1902-24.
Αλλά ακόμη κάτι. Ο κ. Χατζηνικολάου γράφει σέ άλλο σχόλιο : «... εις τήν Εκκλησίαν πρέπει νά ενεργούμε πάντοτε μέ γνώμονα τήν Αλήθειαν καί όχι νά παίζουμε παιγχνίδια τύπου ...» κλπ. Σημειώνω, τά δικά μου "παιγχνίδια" ήταν αντιγραφές από τόν άγιο Γρηγόριο Παλαμα (2) καί τήν Αγίαν Γραφή.. Όποιος καί όσοι ενδιαφέρονται απαθώς γιά τήν Αλήθεια καί τήν Απλότητα, ας διαβάσουν τίς παραπομπές 1 καί 2.
Σέ υστερόγραφο
Τό δικό μου "τέλος" ήταν τό «Ὃ γέγραφα, γέγραφα» (Ιν. ιθ'). Η επιγραφή τού Πιλάτου, δέν έγινε "άποψη", όπως ζητούσε τό Φαρισαϊκό ιερατείο :
«19 ἔγραψε δὲ καὶ τίτλον ὁ Πιλᾶτος καὶ ἔθηκεν ἐπὶ τοῦ σταυροῦ· ἦν δὲ γεγραμμένον· Ἰησοῦς ὁ Ναζωραῖος ὁ βασιλεὺς τῶν Ἰουδαίων» (ε.α).
1. https://orthodox-voice.blogspot.com/2021/08/blog-post_73.html (Σχόλια καί συμπληρώνω ένα που δέν κατάλαβε ο συνομιλητής μου : «Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...Συνεχίζω τόν διάλογο μαζί σου, επειδή καταλαβαίνω τήν δυσκολία που αντιμετωπίζεις. Είσαι Αναπλ. Καθηγητής Οικονομικών σέ πανεπιστήμιο τής Ελλάδος. Είναι γνωστό τί έχει πεί ο Κύριος ... οὐ δύνασθε Θεῷ δουλεύειν καὶ μαμωνᾷ.
2. https://www.pemptousia.gr/2014/05/i-aplotita-tou-theou-kata-ton-agio-grigo/
(Αυτό γιά τήν απλότητα)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου