Powered By Blogger

Αλλοίωση, "εν ανομίαις συνελήφθην"

"Ευμορφία", για όλους

Επαναγωγή, "εις το καθ΄ομοίωσιν επανάγαγε ..."

Κυριακή 15 Αυγούστου 2021

3. Η Δύναμις καί η Ενέργεια

 

 
Πρός φιλομαθείς αναγνώστες

Προλογικά σημειώνω
Αρκετές φορές τά σχόλια που καταθέτω, εδώ καί αλλού, αφορούν σέ επώνυμο αρθρογράφο. Άλλες, όμως, φορές, παραλείπω νά αναφερθώ σέ συγκεκριμένο πρόσωπο. Τούτο, επειδή αυτό ή αυτά που διαβάζω, τά έχω ακούσει ή διαβάσει σέ τυχαία αναγνώσματα ή τυχαίες επίσης συζητήσεις. Άς πούμε σέ ένα καφενείο ή κάπου αλλού μεταξύ φίλων. Οπότε, δέν απευθύνομαι σέ συγκεκριμένο πρόσωπο ή αρθρογράφο. Άν λοιπόν κάποιος θελήσει νά σχολιάσει τά γραφόμενά μου μή απευθυνόμενος πρός εμέ, ας γράψει κι αυτός ένα άρθρο, μέ αφορμή αυτά που διάβασε ή άκουσε από εμέ καί νά είναι βέβαιος, θά απαντήσω έμμεσα. Μή κατονομάζοντάς τον καί αποφεύγοντας εμπαθείς χαρακτηρισμούς.

Έγραφα ...
Επειδή υπάρχουν άνθρωποι μέ μαθησιακή προαίρεση, δηλαδή φιλομαθείς, καί επειδή, ίσως, μερικά από αυτά που γράφω, δέν είναι σέ θέση νά τά καταλάβουν (παρένθεση, έτσι μπορεί νά νομίσουν ότι "πουλώ γνώση" καί τό χειρότερο, διαστρέφω απλές έννοιες - η περένθεση κλείνει) τούς πληροφορώ ότι στήν Φιλολογία υπάρχουν δύο λέξεις : η δύναμις καί η ενέργεια, τίς οποίες σαφώς διευκρινίζει η Φυσική. Καί μάς λέει ότι, άλλο η δύναμις καί έτερο η ενέργεια. Η τελευταία "εκφράζει" τήν δύναμη ενός αδρανούς υλικού, π.χ. όπως ο άνθρακας, τό πετρέλαιο, τά ραδιενεργά πετρώματα, τό νερό, ο αέρας, ο ήλιος. Ο οποίος μάς φωτίζει μέ τήν ενέργεια τού φωτός, χωρίς νά μάς ψήνει μέ τήν δύναμή του. Μέ άλλα λόγια, οι αδρανείς ουσίες υποκρύπτουν δύναμη, αλλά δέν ταυτίζονται μέ τήν ενέργεια, που αποδίδουν. Δέν είναι τό ίδιο.

Από θεολογικής, τώρα, πλευράς ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς σαφώς διευκρίνισε αυτές τίς δύο λέξεις , κι έτσι αποκλήθηκε "παλαμάς". Επειδή "παλάμισε" τόν Βαρλαάμ καί μάς έμαθε τίς κτιστές καί τίς άκτιστες ενέργειες τού αγίου Θεού. Γνωστό είναι ότι «Κύριος τών δυνάμεων» ονομάζεται.
Μόνο μέ αυτό τόν τρόπο, γίνεται κατανοητή η θεολογικά λίαν αδόκιμη χρήση τών όρων "δυνάμει καί ενεργεία". Ο δυνάμει σχισματικός είναι ταυτόχρονα καί δυνάμει αιρετικός, επειδή έχει πρωτίστως καί κυρίως, εκτραπεί από τήν ενυπόστατη θεωρία Δυνάμεως, τήν Αλήθεια. Συνεπώς καί από τό Δόγμα Πίστεως.

Άν αυτό δέν υπέπεσε στήν αντίληψη τών εισηγητών καί τών πολεμίων τού «δυνάμει καί ενεργεία», δέν είμαι σέ θέση νά τό γνωρίζω. Διότι όπως διάβασα ή άκουσα, οι Σύνοδοι που καταδίκασαν στό παρελθόν τήν Παπικήν πρόταση διόρθωσης τού χρόνου, σύμφωνα μέ τήν Φιλολογία τού δυνάμει καί ενεργεία, δέν ήταν, υποθέτω, Πανορθόδοξες. Καί πώς νά ήταν, αφού η Χριστιανοσύνη είχε κομματιαστεί καί δέσποζε η ισχύς τών όπλων ; Ήταν δέ καί υπόδουλοι στούς Οθωμανούς οι Ορθόδοξοι. Αλλά τό σημαντικότερο, δέν κατάλαβαν καί τήν "φιλολογικήν θεολογίαν", όπου ζητούνται α', β΄ καί γ΄πρόσωπα ! Καί πού βρίσκονταν αυτά ; δέν μάς τό είπαν οι Τοπικές Σύνοδοι ούτε οι μεταγενέστεροι αυτών, κάτοχοι τής φιλολογικής θεολογίας - τεχνίτες τών γραμμάτων καί τού λόγου.
Άς μείνουμε, λοιπόν, στήν Παραβολή τών Ζιζανίων, εξερχόμενοι από τήν έρημο καί βαδίζοντας πρός τό φοβερόν βήμα. Τήν απολογίαν μας θά τήν κρίνει Άλλος. Μέχρι τότε, ο συντάκτης τού παρόντος, θά τήν γράφει.

Σχόλια

- Ανώνυμος Ο/Η Μοναχός Θεόδωρος είπε...
«Ας μείνουμε,λοιπόν,στην Παραβολή των ζιζανίων ...»
Κατανοητά όλα. Τι εννοεί ο σχολιογράφος (σ.σ. Μάλλον αρθρογράφος γιά νά είμαστε συνεπείς πρός τήν Φιλολογίαν) με αυτήν την Παραβολή ; Μόνο αυτό δεν κατάλαβα.

- Απάντηση
Ο κόσμος, δηλαδή ο αγρός, έχει πολλά τέκνα, πολλούς ανθρώπους ή "σπόρους". Στόν κόσμο μέσα υπάρχει καί η έρημος, περί τής οποίας γέγραπται «... ὅτι πολλά τὰ τέκνα τῆς ἐρήμου μᾶλλον ἢ τῆς ἐχούσης τὸν ἄνδρα.» (Ησαΐας 54 Π.Δ καί Γαλάτες δ΄ 27 Κ.Δ). Η Εκκλησία βρίσκεται στήν έρημο τού κόσμου. Οι κατακόμβες παρήλθαν. Καί η έρημος, παρότι δέν καρποφορεί, αποδεικνύεται υπέρτερη «τῆς ἐχούσης τὸν ἄνδρα».

Ευχαριστώ τόν Μοναχό Θεόδωρο.

12 σχόλια:

Αντώνης είπε...

Κυπριανέ, έχουμε μιλήσει στο παρελθόν όμως δεν θυμάμαι με ποιο ψευδώνυμο έγραφα. Θυμάμαι πάντως τη συμπάθειά στο πατριό.
Λοιπόν, θα ήθελα να σε ρωτήσω σήμερα, γνωρίζεις ότι στην Α' Οικουμενική κανονίστηκε η ημερομηνία του Πάσχα να ορίζεται κάθε έτος από ειδικούς του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας βάσει της ημερομηνίας της εαρινής ισημερίας κάθε ετους;
Το να σταματήσει αυτό μετά από αιώνες και να καθιερωθεί, παράτυπα, ως εαρινή ισημερία η 21η Μαρτίου είναι ωραίο; Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να εορτάζεται το Πάσχα ακόμη και μετά τη 2η εαρινή ισημερία...
Η εμμονή σας με το δήθεν πάτριο ημερολόγιο δεν ωφελεί..
Εμείς που θέλουμε όλοι οι αιρετικοί να αφήσουν τις εμμονές τους στα λάθη τους δε μπορούμε να ξεπεράσουμε κάποια λάθη μας ημερολογιακά τα οποία πολλές φορές ειναι αιτία σχισμάτων;;;

Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...

Ευχαριστώ γιά τήν επίσκεψη καί τό σχόλιο. Ποτέ δέν υποστήριξα τήν μετακίνηση τής ισημερίας στίς 21 Μαρτίου καί ουδέποτε είπα ή έγραψα ότι είναι θέμα 13 ημερών η Καινοτομία τού 1924. Οι ημέρες δέν αγιάζουν τόν χρόνο. Ο άνθρωπος αγιάζει τόν χρόνο καί ο χρόνος που είχαμε καί τόν άλλαξαν, αγιάσθηκε μέ τήν θεία Ενανθρώπηση, μέ τίς Οικουμενικές Συνόδους, μέ τούς Μάρτυρες καί τούς αγίους τής Εκκλησίας. Μέ τόν αιρετικό παπικό χρόνο ο άνθρωπος δέν αγιάζεται.

Αντώνης είπε...

Αν δεν υποστηρίζεις τη μετακίνηση της εαρινής ισημερίας στις 21 Μαρτίου τότε δε θα έχεις πρόβλημα με την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού της εορτής του Πάσχα των ορθοδόξων όπερ σημαίνει δε θα έχεις πρόβλημα αν κάποια στιγμή αποφασιστεί ο εορτασμός του στην σωστή ημερομηνία ίδια με αυτή δλδ που έχουν οι κατά τα άλλα αιρετικοί καθολικοί... Ή δεν συμφωνείς με κάτι τέτοιο;

Αν ο άνθρωπος όπως λες αγιάζει το χρόνο κάλλιστα θα έλεγα ότι έχει αγιασθει και ο νέος, αυτός που αντικατέστησε τον παλαιό από τους αγιους που έζησαν μετά την αλλαγή...
Λες μετά την αλλαγή και το νέο ημερολόγιο να μην έχουμε πλέον αγίους;;;
Οπότε λες να έμεινε ο "νέος χρόνος "... κακορίζικος;;;;

Είπαμε, δε πρέπει να εμμένουμε σε λάθη και μάλιστα σε τέτοια που ακόμη κι εμείς τα παραδεχόμαστε ως τέτοια.. ειδάλλως να μη απαιτούμε από τους αιρετικούς να ξεκολλήσουν από τα λάθη τους τα οποία φυσικά δε τα αναγνωρίζουν ως τέτοια...


Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...

Η εαρινή ισημερία είναι μία σταθερή ημερομηνία (12 ώρες ημέρα, 12 ώρες νύχτα) καί δέν αλλάζει. Πάρε ένα ρολόϊ καί πήγαινε σέ ένα βουνό. Από τήν μία μεριά νά βλέπεις Ανατολή (μέ ορίζοντα τήν θάλασσα) καί από τήν άλλη Δύση, μέ ορίζοντα πάλι τήν θάλασσα. Δές πόσες ώρες έχεις Ανατολή, όταν σκάει μύτη ο ήλιος ανατολικά καί στήν συνέχεια οταν κρύβεται δυτικά. Άν δέν είναι 2 ή 3 Μαρτίου καί 12 ώρες η διάρκεια εμφάνειας τού Ήλιου, έλα νά κουβεντιάσουμε ξανά.

Όσο γιά τά άλλα που γράφεις, άν είχαμε αγίους δέν θά φθάναμε στό 1924, στό 1948 (ΠΣΕ), στό 1967 (άρση ακοινωνησίας Παπικών καί Ορθοδόξων), στήν κατρακύλα από 1980 καί μετά, στό Κολυμπάρι, Ουκρανία, κόβιντ, μάσκες κλπ.
Βεβαίως, τό χάλι μας κρατάει από χρόνους παλαιούς καί τό κακό είναι προφητευμένο : "Όταν ξαναρθώ, διερωτήθηκε ο Κύριος, άραγε θά υπάρχει πίστη στήν γή ;".

Αντώνης είπε...

Η Ισημερία είναι σταθερή ημερομηνία; Τα μπέρδεψες!
Άλλο το όσες ώρες μέρα τόσες και νύχτα και αλλο αυτό να το θέσουμε, αυθαίρετα ότι γίνεται πάντα στις 21 Μαρτίου!
Αλλά δε μου είπες: θα δεχτείς να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού της εορτής του Πάσχα μιας και είναι λάθος και να κάνουμε ο,τι κανονίστηκε από τους πατέρες στην Α' Οικουμενική;

Το να εμμένει κάποιος στο πατριο είναι παρόμοιο με το να εμμένει κάποιος στο ότι η Γη είναι επίπεδη...τόσο απλό! Λάθος επιστημονικό και το ένα και το άλλο.. Την ίδια μέρα όλοι έπρεπε να αλλάξουν το ημερολόγιό τους και να ακολουθήσουν το νέο... Απλά πράματα!
Εξάλλου ημερολόγια και χρόνοι θα καταργηθούν .. ποιος ο λόγος να μας προκαλούν σχίσματα;

Αντώνης είπε...

Για να μην υπάρξει μπέρδεμα, η ημερομηνία 21 Μαρτίου ως σταθερή ημέρα εαρινής ισημερίας με το παλαιό δημιούργησε το όλο ζήτημα.. με την πάροδο των χρόνων η ισημερία άλλαξε ημερομηνία (πάντα με το παλαιό) με αποτέλεσμα ο υπολογισμός της ημέρας του Πάσχα να μην είναι σωστός.

Με το νέο ημερολόγιο διορθώθηκαν τα σφάλματα και έχουμε πάντα ισημερία στις 21 Μαρτίου πράγμα που δε συνέβαινε με το παλαιό

Ελπίζω να μην υπάρξει παρανόηση...

Αντώνης είπε...

Για να μη μείνει κάποιο μπέρδεμα:
Με το παλαιό ημερολόγιο φέτος είχαμε ισημερία στις 8 Μαρτίου ΚΑΙ όμως ο υπολογισμός της ημέρας του Πάσχα έγινε με ημερομηνία εαρινής ισημερίας, Παλαιου ημερολογίου, στις 21 Μαρτίου..

Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...

Άν εσύ δίνεις διαφορετικοί ορισμό τής λέξης "ισημερία" : ίση μέρα, ίση νύχτα μέ ορόσημο τήν Ανατολή καί τη Δύση, από σταθερό σημείο, όπως ο θαλάσσιος ορίζοντας, είναι δικαίωμά σου. Μή μέ ανακατεύεις, λοιπόν, μέ ορισμούς δικής σου έμπνευσης. Η ακριβής αρίθμηση τών ωρών τής ημέρας αυτής, η οποία συμβαίνει στίς 2 ή 3 Μαρτίου - λόγω δίσεκτων μπορεί νά κάνω λάθος -, δέν αλλάζει. Αλλάζει μόνο η ημέρα : Δευτέρα, Τρίτη, Τέταρτη κλπ.

Τώρα, γι' αυτό που έγραψες :"Το να εμμένει κάποιος στο πατριο είναι παρόμοιο με το να εμμένει κάποιος στο ότι η Γη είναι επίπεδη...τόσο απλό!", μάθε καί τούτο.

Μήπως νομίζεις ότι θά κριθείς,άν βεβαίως τό πιστεύεις, βάσει τού ερωτήματος: "η γή είναι επίπεδη ή στρογγυλή ;" καί τήν απάντηση που θά δώσεις ; Πές μου, εσύ στρογγυλά έζησες ή επίπεδα ; Ποιά εμπειρία έχεις ; Τήν επίπεδη ή τήν στρογγυλή ;

Καταλαβαίνεις, ότι τέτοιας φύσεως παραλληλισμοί, μέ ημερολόγιο παπικό καί γεωλογία, είναι βλακώδεις αφού συγκρίνουν ανόμοια πράγματα. Είτε μάς αρέσει είτε δέν μάς αρέσει, ζούμε επίπεδα καί αυτή τήν εμπειρία ζωής έχουμε όλοι οι άνθρωποι. Βεβαίως, δέν αποκλείω καί εκείνους που έχουν τήν εμπειρία τής στρογγυλής ζωής. Σάν κάποιους άλλους, που διαφορετικά ερμηνεύουν τήν λέξη "ισημερία". Πάντως, ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος καί άλλοι Προφήτες μάς συμβουλεύουν : "ευθειάσατε τήν οδόν τού Κυρίου" καί "ευθείας ποιήτε τάς τρίβους αυτού". Είναι καί άλλα "ευθέα πράγματα", που τά παραλείπω. Επειδή, εύλογα, θά μού πείς : τό ευθύ δέν είναι επίπεδο, καί άκρη δέν θά βγάλουμε. Όπως μέ τήν ... ισημερία.

Ευχαριστώ γιά τήν επίσκεψη καί τά σχόλια.

Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...

Ξαναδιάβασε καί μάθε ποιούς άλλους όρους θέτει ο Κανόνας προσδιορισμού τού Αγίου Πάσχα.

Αντώνης είπε...

Όπως έγραψα και στο προηγούμενο σχόλιο οι άνθρωποι που ακολουθούν το παλαιό είχαν φέτος ισημερία στις 8 Μαρτίου ΑΛΛΑ υπολόγισαν τη μέρα του Πάσχα βάσει της σταθερής ημερομηνίας 21 Μαρτίου(πάλι με το παλαιό, δεν υπάρχει νέο γι'αυτους) !!!Πάντα θεωρούν ότι αυτή είναι η ημερομηνία της ισημερίας!!! Δηλαδή με το νέο στις 3 Απριλίου..
Επειδή τώρα εγώ είχα στο μυαλό μου την λάθος ισημερια 21 Μαρτίου με το παλαιό φυσικό κι επόμενο να μπερδευτουμε..

Αλλά η αλήθεια είναι ότι αν και δεν υπολογίζουν ορθά την ημερομηνία της ισημερίας και το γνωριζουν δε θέλουν να το διορθώσουν..
Πόσο περίεργο θα ήταν κάποιοι να μένανε στις αυθαιρεσίες περί της επίπεδης Γης!!!;;

Αντώνης είπε...

Το λάθος γίνεται με την ημερομηνία της εαρινής ισημερίας ... Πάντα θεωρούν ως ισημερία την 21η Μαρτίου ΠΡΟΣΟΧΗ ΟΜΩΣ, με το παλαιό!!

Την Κυριακή μετά την πρώτη εαρινή Πανσέληνο και φυσικά μετά το Πάσχα των Εβραίων τηρείται κανονικά...

Αντώνης είπε...

Τέλος, δύο τινα:

1. καλόν θα ήτανε να διορθώσω το εκ παραδρομής λάθος μου στο σχόλιό μου στις 6 Σεπτεμβρίου 2021 - 4:12 π.μ. όπου αντί για
"να εορτάζεται το Πάσχα ακόμη και μετά τη 2η εαρινή ισημερία" έπρεπε να γράψω:
"να εορτάζεται το Πάσχα ακόμη και μετά τη 2η εαρινή ΠΑΝΣΕΛΗΝΟ"

2. Πρόσεξε:
η φετινή εαρινή ισημερία με το Παλαιό ημερολόγιο ήταν 8 Μαρτίου (21Μαρτίου μείον 13 ημέρες) άρα η 1η Πανσέληνος στις 28 Μαρτίου, όπως γιόρτασαν οι Εβραίοι φέτος το φάσκα τους!
Άρα επειδή απαγορεύεται να κάνουμε Πάσχα μαυτους θα πήγαινε την Κυριακή 4 Απριλίου όπως κάνανε οι Καθολικοί!!!!
Εμείς όμως κάναμε Πάσχα 2 Μαΐου!!!!
Γιατί;;;
Γιατί η 1η εαρινή πανσέληνος που ήταν 28 Μαρτίου με το νέο με το παλαιό ήταν 15 Μαρτίου δηλαδή πριν την εαρινή ισημερία τους που την όρισαν 21 Μαρτίου!!!!
Άρα πάμε στην επόμενη πανσέληνο και την Κυριακή μετά από αυτή δλδ 2 Μαΐου

Μπορεί να μπερδεύτηκες αλλά έτσι έχουν τα πράγματα!!!
Ποτέ δεν είναι αργά για διορθώσεις...
Καληνύχτα