Τα δυο πρώτα μέρη στο διάλογο με αφορμή άρθρο του π. Κάλλιστου Γουέαρ (Bishop, Kallistos-Timothy Wear : Πώς έγινα Ορθόδοξος) βρίσκονται στους δυο συνδέσμους που ακολουθούν :
1) http://kyprianoscy.blogspot.gr/2013/10/blog-post_13.html
2) http://kyprianoscy.blogspot.gr/2013/10/blog-post_17.html
Ο επίλογος του θέματος με τίτλο "Διδάσκαλοι μιας νοθευμένης Ορθοδοξίας" δόθηκε με αφορμή το σχόλιο που ακολουθεί και το υπογράφει ο κ. ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΟΣ. Έχει ως ακολούθως, η γραφή με Κεφαλαία δική του προτίμηση.
ΓΙΑΤΡΕ ΜΟΥ, ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΕΣΑΙ ΕΠΕΙΔΗ Ο Π. ΚΑΛΛΙΣΤΟΣ ΔΕΝ ΓΡΑΦΕΙ ΒΙΒΛΙΑ Ή ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΟΑΝΕΦΕΡΕΣ. ΕΧΕΙΣ ΔΙΚΙΟ. ΑΛΛΟ ΟΜΩΣ Η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΓΙΑ ΕΛΛΕΙΨΗ ΚΙ ΑΛΛΟ Η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΓΙΑ ΑΙΡΕΣΗ.
ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ ΑΝΕΦΕΡΕΣ ΟΤΙ Ο ΣΙΩΠΩΝ ΔΟΚΕΙ ΣΥΝΑΙΝΕΙΝ. (ΠΡΟΣΟΧΗ: ''Ο ΣΙΩΠΩΝ'' ΟΧΙ ''Ο ΜΗ ΓΡΑΦΩΝ''). ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΤΙ ΛΕΕΙ ΣΤΗΝ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ Ο Π. ΚΑΛΛΙΣΤΟΣ. ΠΙΘΑΝΟΤΑΤΑ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΝΑ ΘΙΓΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΝΕΙ ΤΙΣ ΠΡΕΠΟΥΣΕΣ-ΟΡΘΟΔΟΞΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ. ΕΦΟΣΟΝ ΕΙΝΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΠΑΤΕΡΑΣ ΕΔΩ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ, ΣΙΓΟΥΡΑ ΘΑ ΕΙΧΕ ΒΓΕΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΠΑΡΑΣΠΟΝΔΙΑ ΤΟΥ.
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ Ο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΝΑ ΓΡΑΦΕΙ ΒΙΒΛΙΑ, ΑΛΛΑ ΝΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΕΙ ΟΡΘΟΔΟΞΑ. ΑΡΚΕΙ Π.Χ. ΕΝΑ ΑΠΛΟ ''ΟΧΙ'' ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΠΟΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΤΟΥ ΤΕΚΝΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΑΝ Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΕΙΝΑΙ ΣΩΣΤΗ-ΟΡΘΟΔΟΞΗ..
ΘΑ ΜΟΥ ΑΝΤΙΤΕΙΝΕΙΣ ΟΤΙ ΕΦΟΣΟΝ ΕΧΕΙ ΤΟ ΤΑΛΑΝΤΟ ΠΡΕΠΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΓΡΑΦΕΙ. ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΩ ΟΤΙ ΕΧΕΙΣ ΔΙΚΙΟ. Η ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΟΜΩΣ ΜΕΧΡΙ ΤΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ, ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΝΤΑΙ.
KX απάντηση
Καλύτερη απόδειξη από αυτή δεν υπάρχει :
" γνώρισα την Ορθοδοξία μέσω μιας λειτουργικής ακολουθίας. Και αυτό ίσως είναι το πιο σωστό. "
(Bishop Kallistos-Timothy Ware)
Αν ήταν κωφάλαλος θα μπορούσα να τον δικαιολογήσω, αλλά δεν είναι. Ούτε και ήταν, όταν 17 χρονών φοιτητής λειτουργήθηκε σε μια ρώσικη εκκλησιά, χωρίς να καταλαβαίνει απολύτως τίποτα. Ούτε ήταν αγράμματος, ώστε να μην έχει ιδέα του " μαθητεύσατε πάντα τα έθνη ". Το ενδιαφέρον του ήταν το ενδιαφέρον ενός αισθητικού, ενός καλλιτέχνη, ο οποίος ενθουσιάστηκε από τα δρώμενα εντός ενός ναού, τα οποία, και αυτά, του ήταν εντελώς άγνωστα. Θα παρομοίαζα την περίπτωση με έναν θεατή κινηματογραφικού ή θεατρικού έργου με γλώσσα άγνωστη γι΄ αυτόν. Ο θεατής με τα καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα συγκινήθηκε προφανώς από το μουσικό και χρωματικό περιτύλιγμα του έργου, ή τα σκηνικά αν ήταν θεατρική η παράσταση. Έτσι αποφάσισε να μάθει τη γλώσσα του έργου και όλα όσα είχαν σχέση με την παράσταση. Ο λόγος, η γλώσσα, έγινε το δεκανίκι για να δέσει το συγκινησιακό "κάταγμα", συμβάν ή γεγονός. Η χρωματιστή εικόνα, ομιλούσα άγνωστη γλώσσα και επενδεδυμένη με μελωδικά ηχητικά άσματα, πέρασε σε πρώτη μοίρα δικαιώνοντας το φθοροποιό αλλότριο "εν αρχή ήν η εικόνα". Το " εν αρχή ήν ο Λόγος " καλύτερα ας το ξεχάσουμε.
Τω επ΄ εμοί, αγαπητέ κύριε, αυτά είναι τα ασυμμάζευτα κακόδοξα (νεοορθόδοξα) της καινοτομίας. Τα καθ΄ημάς Ορθόδοξα θα προτάσσουν πάντα το "εν αρχή ήν ο Λόγος", ή αν θέλετε, ο πάντα ατελής λόγος ανθρώπων με φρόνημα και συναίσθημα ταπεινό : " Εἰκών εἰμι, τῆς ἀῤῥήτου δόξης σου, εἰ καὶ στίγματα φέρω πταισμάτων· ".
ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΟΣ :
ΟΛΟΙ ΜΑΣ (ΚΑΙ ΕΣΥ) ΓΝΩΡΙΣΑΜΕ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΜΕΣΩ ΜΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑΣ, ΟΤΑΝ ΕΙΜΑΣΤΑΝ ΠΑΙΔΙΑ. ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΑΜΕ ΤΟΤΕ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΠΑΡΑ ΜΟΝΟ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ, Η ΟΠΟΙΑ ΑΠΟΔΕΙΧΘΗΚΕ ΟΧΙ ΦΘΟΡΟΠΟΙΟΣ ΑΛΛΑ ΖΩΟΠΟΙΟΣ, ΓΙΑΤΙ ΜΑΣ ΟΔΗΓΗΣΕ ΜΕ ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ. ΔΕΝ ΗΜΑΣΤΑΝ ΑΙΣΘΗΤΙΚΟΙ, ΑΛΛΑ ΝΗΠΙΟΙ.
ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΣ ΤΟΝ ΑΠ. ΠΑΥΛΟ ΠΟΥ ΛΕΕΙ ΟΤΙ ΤΑ ΝΗΠΙΑ ΤΡΕΦΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΜΕ ΓΑΛΑ. ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ. Η ΣΤΕΡΕΑ ΤΡΟΦΗ ΘΑ ΕΡΘΕΙ ΑΡΓΟΤΕΡΑ. ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΟΙ ΠΙΣΤΟΙ ΕΧΟΥΝ ΣΩΘΕΙ ΜΟΝΟ ΜΕ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ, ΓΙΑΤΙ ΑΠΛΑ ΗΤΑΝ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΙ!
ΜΗΝ ΜΕΜΦΕΣΑΙ ΤΟΝ 17ΧΡΟΝΟ ΦΟΙΤΗΤΗ (ΝΗΠΙΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΣ), ΕΠΕΙΔΗ ΤΟΝ ΣΥΝΕΠΗΡΕ Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ 6 ΧΡΟΝΙΑ ΕΓΙΝΕ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ. ΔΕΝ ΑΝΗΚΕΙ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΣΤΑ ΑΣΥΜΜΑΖΕΥΤΑ ΝΕΟΟΡΘΟΔΟΞΑ ΤΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ, ΑΛΛΑ ΣΤΑ ΣΥΜΜΑΖΕΜΕΝΑ ΑΕΙ ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΤΟΜΙΑΣ.
ΤΟ ΤΑΠΕΙΝΟ ΦΡΟΝΗΜΑ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ ΤΟΥ Π. ΚΑΛΛΙΣΤΟΥ ΔΕΙΧΝΕΙ ΚΑΘΑΡΑ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΞΗ ΤΟΥ ''ΕΝ ΑΡΧΗ ΗΝ Ο ΛΟΓΟΣ''.
ΚΧ. απάντηση :
Αν, αγαπητέ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΕ, συνεχίζω τον διάλογο μαζί σας, δεν το κάνω για να σας πείσω ή να με πείσετε. Επίσης, δεν το κάνω για να σας "νικήσω" ή να με "νικήσετε". Τα επιχειρήματά μου καταθέτω, όπως κι εσείς τα δικά σας. Η κρίση επί των γραφομένων μας εναπόκειται σε άλλους. Αυτά για να εξηγούμαστε. Ας έλθουμε λοιπόν στο προκείμενο.
1) ΟΛΟΙ ΜΑΣ (ΚΑΙ ΕΣΥ) ΓΝΩΡΙΣΑΜΕ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΜΕΣΩ ΜΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑΣ, ΟΤΑΝ ΕΙΜΑΣΤΑΝ ΠΑΙΔΙΑ
ΚΧ : Σωστά, αλλά η λειτουργική Ακολουθία, και αναφέρομαι κυρίως στο Μυστήριο της Βαπτίσεως, τι είναι; Δεν είναι Ακολουθία Λόγου. Νομίζω, δεν έχω άδικο, διότι όλα "λόγω τελούνται". Θα μου πείτε, με το δίκιο σας, ότι αυτό γίνεται, αλλά δεν παύει να συνδράμει σε αυτά και το εικονίζειν. Σύμφωνοι. Αυτοί όμως οι οποίοι καθιέρωσαν τα Ιερά Μυστήρια της Θρησκείας και την Εκκλησίας - και αυτή την ίδια τη Θεία Ευχαριστία των Λειτουργικών συνάξεων - όντας κατά Χάριν εικόνες Θεού, ζωή τους έκαναν, κατά πρώτον, το βίωμα του Λόγου και δευτερευόντως το εξεικόνισαν. Μη ξεχνάτε ότι προ της καθιέρωσης των αγίων Εικόνων, προηγήθηκαν 3 με 4 αιώνες εμπλουτισμού της Θεολογίας, για να ακολουθήσει η διαμάχη περί του ζητήματος με την τελική τους επικράτηση και θεσμοθέτηση. Ο Λόγος εποίησε την Εικόνα, ή και εικόνα.
2) ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΑΜΕ ΤΟΤΕ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΠΑΡΑ ΜΟΝΟ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ, Η ΟΠΟΙΑ ΑΠΟΔΕΙΧΘΗΚΕ ΟΧΙ ΦΘΟΡΟΠΟΙΟΣ ΑΛΛΑ ΖΩΟΠΟΙΟΣ, ΓΙΑΤΙ ΜΑΣ ΟΔΗΓΗΣΕ ΜΕ ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ.
ΚΧ : Ούτε το λόγο καταλαβαίναμε, ούτε την εικόνα, και δεν αναφέρομαι μόνο στον νηπιοβαπτισμό μας ή στην παιδική, στην εφηβική ή ακόμη και στην ώριμη ηλικία, όταν, όσοι και όσο, εκκλησιαζόμαστε. Για να εννοήσουμε τα συμβαίνοντα - προτιμότερα "εις επίγνωσιν αληθείας ελθείν" - χρειάζεται πρώτα να ζούμε (ή βιώνουμε ) λόγω τον Λόγο. Δεν είμαστε "εικόνες της αρρήτου δόξης" και αφού δεν είμαστε, χάριν ημών των αμαρτωλών η άρρητος δόξα έγινε ρητή, έγινε εικόνα όπως εμείς, ενηνθρώπησε καθ΄ ομοιότητα χωρίς αμαρτίας «ίνα Θεόν τον Αδάμ απεργάσηται». Βεβαίως, αυτό γίνεται πάντα κατά Χάριν, Χάρι την οποία δέχθηκαν οι άγιοι της Εκκλησίας και οι οποίοι προς το καθ΄ ομοίωσιν οδηγήθηκαν. Με άλλα λόγια, η εικόνα η οποία βιώνει λόγω τον Λόγο και γίνεται πνευματοφόρος παύει πλέον - το "παύει" σχηματικά - να είναι εικόνα. Δεν παύει όμως ποτέ να εικονίζει αισθητικά (Αισθητικά ή καλλιτεχνικά ) πάντα τα σχέση έχοντα με την Εικόνα. Πλαίσιο και περιεχόμενο της εικόνας είναι ο Λόγος και ο λόγος εικονίζεται με ό,τι βλέπουμε. Δόξαν Θεού διηγούνται, ναι, διηγούνται, τα πάντα.
Θέλω με αυτά να πω ότι, συμφωνώ ...
3) ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΟΙ ΠΙΣΤΟΙ ΕΧΟΥΝ ΣΩΘΕΙ ΜΟΝΟ ΜΕ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ, ΓΙΑΤΙ ΑΠΛΑ ΗΤΑΝ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΙ!
- τὸ μωρὸν τοῦ Θεοῦ σοφώτερον τῶν ἀνθρώπων ἐστί, καὶ τὸ ἀσθενὲς τοῦ Θεοῦ ἰσχυρότερον τῶν ἀνθρώπων ἐστί...
- τὰ μωρὰ τοῦ κόσμου ἐξελέξατο ὁ Θεὸς, ἵνα τοὺς σοφούς καταισχύνῃ, καὶ τὰ ἀσθενῆ τοῦ κόσμου ἐξελέξατο ὁ Θεὸς, ἵνα καταισχύνῃ τὰ ἰσχυρά,
Ναι, τα μωρά και τα ασθενή σώζονται με την Εικόνα, όπως γράφετε, διότι αυτά τα μωρά της σοφίας και αυτά τα ασθενή στα γράμματα λόγω ζουν τον Λόγο . Έχουν πίστη, πίστη όπως εκείνη του εκατόνταρχου. Αρκετή ήταν και μόνο η ζώσα μορφή (εικόνα) του Κυρίου, τον οποίο έβλεπε, για να πει : "8 καὶ ἀποκριθεὶς ὁ ἑκατόνταρχος ἔφη· Κύριε, οὐκ εἰμὶ ἱκανὸς ἵνα μου ὑπὸ τὴν στέγην εἰσέλθῃς· ἀλλὰ μόνον εἰπὲ λόγῳ, καὶ ἰαθήσεται ὁ παῖς μου." (Μτ. η΄)
4) ΜΗΝ ΜΕΜΦΕΣΑΙ ΤΟΝ 17ΧΡΟΝΟ ΦΟΙΤΗΤΗ (ΝΗΠΙΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΣ), ΕΠΕΙΔΗ ΤΟΝ ΣΥΝΕΠΗΡΕ Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ 6 ΧΡΟΝΙΑ ΕΓΙΝΕ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ.
ΚΧ. Δεν τον μέμφομαι. Λέω μόνο ότι δεν είναι Ορθόδοξος. Διότι ενώ η Οικουμένη συγκλονίζεται από την αθλιότητα του Οικουμενισμού, αυτός δεν λέει τίποτα. Και σαν να μην έφθανε αυτό, πρωτοστατεί στην αναθεώρηση - όχι πομπωδώς όπως άλλοι, αλλά με ευγενικό, βύθιο και διαβρωτικό (σχεσιολογικό), τρόπο - μερικών Ιερών Κανόνων που απαγορεύουν την ιεροσύνη των γυναικών.
"Άλλο έλλειψη και άλλο αίρεση", μου γράψατε σε άλλο σας σχόλιο. Πόσο λάθος όμως έχετε. Η έλλειψη (γνώσης) οδηγεί στην αίρεση και η αίρεση πολλαπλασιάζει την έλλειψη. Κι έτσι, η ιδιωτεία κυριαρχεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου