Ιστολόγιο (*) που μου έκανε την τιμή να φιλοξενήσει όσα είπα για τις μεταμοσχεύσεις, έδωσε αφορμή σε σχολιαστές να καταθέσουν τη γνώμη τους. Η προσπάθεια μερικών από αυτούς να μεταθέσουν αλλού το κέντρο βάρους του κρίσιμου, αλλά και παγκόσμιου, αυτού θέματος, με αναγκάζει να μεταφέρω εδώ όσα αντηλλάγησαν μεταξύ σχολιαστών και του γράφοντος. Ας δούμε λοιπόν τι ακριβώς γράφτηκε. Νομίζω έχει ενδιαφέρον.
Συμφωνώ ότι πρέπει να ενημερωθούν όλοι ότι "εγκεφαλικός θάνατος", δεν σημαίνει "θάνατος". Και να αποφασίσουν αναλόγως αν θα κάνουν άρνηση ή όχι..
Η προσωπική επιλογή κάποιου κληρικού να δημιουργήσει σχίσμα ή αίρεση, αφορά πολλούς. Εντελώς άστοχη η χρήση αυτού του επιχειρήματος.
Η ελεύθερη βούληση του ανθρώπου είναι εκ Θεού δεδομένη, και κάτι που κι Εκείνος σέβεται και δεν παρεμβαίνει σε αυτό.
Το θέμα των μεταμοσχεύσεων επί εποχής Σεραφείμ, δεν έχει καμία σχέση με τη σημερινή κατάσταση. Σήμερα επιδιώκεται η εμπορεύσιμη "αποθήκευση ανταλλακτικών" με τον Υποχρεωτικό Χαρακτήρα που δίνεται στις μεταμοσχεύσεις. Τότε, μόνο όποιος ήθελε έκανε δωρεά, με προσωπική του ευθύνη.
Εσείς όταν γράφατε αυτό το άρθρο, γνωρίζατε ότι ο Πειραιώς Σεραφείμ είναι καθέτως αντίθετος με την υποχρεωτική αφαίρεση οργάνων και έχει Ενημερώσει το Ποίμνιό του;
Απάντηση ΚΧ
Η δωρεά οργάνων γίνεται προθανατίως και όχι "μετά θάνατον". Η προσωπική επιλογή κάποιου κληρικού του καθ΄ ημάς Ορθόδοξου Ανατολικού Δόγματος υπαγορεύεται και εντάσσεται σε όλα όσα διακελεύει το Δόγμα και οι Κανόνες της δικής μας Πίστεως. Θέμα προσωπικής επιλογής για ζητήματα παγκοσμίου ενδιαφέροντος, στα οποία έχει εμπλακεί ανεξέταστα και κατόπιν πίεσης η Ιεραρχία, δεν μπορούν να ανάγονται στις λεγόμενες "προσωπικές επιλογές". Άλλωστε, δεν αφορά μόνο αυτόν που θα δωρήσει τα όργανά του. Συμπράττει σε αυτό ομάδα γιατρών. Και είναι απορίας άξιο, βάσει ποιας διάγνωσης εκδίδεται το πιστοποιητικό θανάτου. Τι αναφέρει σαν αιτία θανάτου; Αιτία θανάτου, ίσον, εγκεφαλικός θάνατος ή βαρεία εγκεφαλική ή άλλη βλάβη; Αιτία θανάτου "θάνατος εγκεφαλικός" είναι επιστημονικά απαράδεκτη και νοηματικά διαβλητή. Ποτέ δεν χρησιμοποιείται ο όρος "θάνατος" σαν διάγνωση για τη νεφρική, την αναπνευστική, την ηπατική, ή τη λειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος, όταν εκπίπτουν ολοσχερώς οι λειτουργίες αυτών των συστημάτων.
2) "Η προσωπική επιλογή κάποιου κληρικού να δημιουργήσει σχίσμα ή αίρεση, αφορά πολλούς. Εντελώς άστοχη η χρήση αυτού του επιχειρήματος"
Απάντηση ΚΧ
Εντελώς εκτός τόπου η αναφορά σε σχίσμα και αίρεση. Κατανοητή η παρεμβολή προκειμένου να στρέψει αλλού το ενδιαφέρον του αναγνώστη, συμπαρασύροντας και τον γράφοντα. Ελπίζω, υπάρχουν νοήμονες αναγνώστες.
3) "Η ελεύθερη βούληση του ανθρώπου είναι εκ Θεού δεδομένη, και κάτι που κι Εκείνος σέβεται και δεν παρεμβαίνει σε αυτό"
Απάντηση ΚΧ
Σαφέστατα. Δέον όμως να ληφθεί υπόψη, ότι εκείνος που θέλει να κάνει χρήση του δικαιώματος αυτού οφείλει να μην αναζητεί συνεργούς στη διεκπεραίωση του ίδιου ελευθέρου βουλήματος. Αν π.χ. θέλει να αυτοκτονήσει ή να μη βασανίζεται άδικα, ας βρει άλλους τρόπους και όχι να ζητά τη βοήθεια των γιατρών χάριν, δήθεν, ασθενών συνανθρώπων. Ευθανασία κάνουμε στα ζώα και όχι στους ανθρώπους.
4) "Το θέμα των μεταμοσχεύσεων επί εποχής Σεραφείμ, δεν έχει καμία σχέση με τη σημερινή κατάσταση"
Απάντηση ΚΧ
Δεν το νομίζω. Όλα έχουν δρομολογηθεί από καιρό και το ένα φέρνει το άλλο. Ότι δεν ξέρουμε τι μας γίνεται είναι πλέον κοινός τόπος και τρόπος ζωής. Ας όψονται οι προβεβλημένοι διδάσκαλοι και η κυρίαρχη think tank (δεξαμενή σκέψης).
5) "Εσείς όταν γράφατε αυτό το άρθρο, γνωρίζατε ότι ο Πειραιώς Σεραφείμ είναι καθέτως αντίθετος με την υποχρεωτική αφαίρεση οργάνων και έχει Ενημερώσει το Ποίμνιό του;"
Απάντηση ΚΧ
Οπωσδήποτε, όχι. Μετά παρέλευση 25ετίας και πλέον, αφ΄ ότου άρχισαν εδώ οι μεταμοσχεύσεις και ο γράφων επιδόθηκε - άνευ αποτελέσματος - στην ενημερωτική δημοσιογραφία για το ζήτημα αυτό, με εκπλήσσει το γεγονός. Ειλικρινά με αφήνει άναυδο, δοθέντος ότι τίποτα δεν είχα ακούσει από την Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς, όταν ο αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος αποφάσισε τη μετάβαση στις ΗΠΑ για μεταμόσχευση. Παραλείπω ότι η Μητρόπολη Πειραιώς, ακόμη και προ του νυν μητροπολίτη, με αγνόησε, παρ΄ότι σαφώς με γνώριζε.
ΚΧ απάντηση
Όσο για τον μακαρίτη Χριστόδουλο, ήταν κι αυτός θύμα του προσωπικού δικαιώματος άσκησης της ελεύθερης βούλησής του, όπως σας έχουν μάθει να λέτε :
"Ευλογητός ει, Κύριε, δίδαξόν με τα δικαιώματά Σου
"Ευλογητός ει, Δέσποτα, συνέτισόν με τα δικαιώματά Σου
"Ευλογητός ει Άγιε, φώτισόν με τοις δικαιώμασί Σου
Καταλάβατε τίποτα;
- Aelia 16 Φεβρουαρίου 2013 - 12:03 μ.μ.
Την Ημέρα της Κρίσεως δεν την περίμεναν ούτε ο Μέγας Αθανάσιος, ούτε οι Πατέρες της Δ' Οικουμενικής, ούτε ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής, ούτε ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, ούτε ο Μέγας Φώτιος, ούτε ο άγιος Μάρκος Ευγενικός, ούτε ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς.
Όπως σας έμαθαν να (μην) λέτε :
"Ευλογητός ει, Κύριε, δίδαξόν με τα δικαιώματά Σου,
"Ευλογητός ει, Δέσποτα, συνέτισόν με τα δικαιώματά Σου,
"Ευλογητός ει Άγιε, φώτισόν με τοις δικαιώμασί Σου,
όμοια σας διδάσκουν να γράφετε "για τη δικαίωση των άλλων ή τη δική μας, υπάρχει η ημέρα της Κρίσεως", και αλλάζετε πλευρό.
http://www.ecclesiagoc.gr/ (Εκκλησία ΓΟΧ - Παλαιοημερολογιτών)
http://esfigmenou.blogspot.gr/ (το Μεθόδιο και τους καταληψίες της Εσφιγμένου, που απορρίπτουν όλο το υπόλοιπο Άγιο Όρος, το Πατριαρχείο, την Εκκλησία της Ελλάδας, κλπ...)
Ποιους υπερασπίζεται ο κος Χριστοδουλίδης; Ποιους θέλει να «δικαιώσει που τους έχουν πετάξει στα σκουπίδια»; Μήπως τους ΓΟΧ; (Οι ΓΟΧ αποσχίστηκαν μόνοι τους, δεν τους έδιωξε κανένας από το Σώμα της Εκκλησίας. Συνέχισαν την τακτική των αποσχίσεων, και σήμερα είναι διαιρεμένοι σε χίλια κομμάτια.....)
Όσο για το "μακαρίτη" Χριστόδουλο, (η έκφραση που χρησιμοποιούμε εμείς του "Νέου Ημερολογίου", για τον αρχιεπίσκοπό μας, είναι "Μακαριστός",) αυτή η φρασεολογία δεν αρμόζει σε Αρχιεπίσκοπο της Ορθόδοξης Ελλάδας. Μήπως έφταιξε σε κάτι ο ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΣ Χριστόδουλος;
Α ναι, θυμήθηκα, κάτι έχει γράψει ο ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΣ, που δεν αρέσει στον κο ΚΧ:
Έγραψε το πόνημα - οδηγό για το Παλαιοημερολογίτικο Ζήτημα στην Ελλάδα:
http://www.myriobiblos.gr/books/book1/
"ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΙΣ
ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΙΚΟΥ ΖΗΤΗΜΑΤΟΣ
ΚΑΤΑ ΤΕ ΤΗΝ ΓΕΝΕΣΙΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΙΝ ΑΥΤΟΥ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ"
Γι αυτό και ο χαρακτηρισμός "μακαρίτης" και όχι "Μακαριστός" όπως αρμόζει σε Αρχιεπίσκοπο;;;;;
Γιατί μαστιγώνει την Ορθόδοξη Εκκλησία ο κος ΚΧ, φορώντας την προβιά της Ενημέρωσης επί τη ευκαιρία αυτού του νέου νομοσχεδίου για τις μεταμοσχεύσεις; Χρειαζόμαστε άραγε «αλήθειες» βουτηγμένες στην κατάκριση και την ιεροκατηγορία; Γνωρίζουμε τι πρέπει να κάνουμε: Θα υπογράψουμε την Άρνηση Υποχρεωτικού Δότη Οργάνων, κι εμείς και τα παιδιά μας και οι συγγενείς μας.
Μας έχει ενημερώσει η Εκκλησία μας. Εκείνος ας ενημερώσει τους ΓΟΧ, και ας αφήσει εμάς τους "Πλανεμένους του Νέου Ημερολογίου"! Έχουμε ποιμένες να μας οδηγήσουν, και ον και αυτοί πλανηθούν, έχουμε τον Αρχιερέα και Ποιμένα Χριστό. Μετέχουμε στα μυστήρια της Εκκλησίας μας και το αίμα του Χριστού είναι αλεξιτήριο δαιμόνων και πλανών.
Άλλωστε μας έχει ειδοποιήσει ο Χριστός μέσα στο λόγο Του. «Θα έρθουν ψευδοπροφήτες και πλάνοι... θα δοκιμάσουν να πλανήσουν και τους εκλεκτούς.. η αγάπη θα ψυχρανθεί... Αλλά εσείς ΜΗΝ ΤΑΡΑΧΤΕΙΤΕ... αυτά πρέπει να γίνουν».
Έλεος. Μέχρι και το Γ.Παίσιο βρήκε λάθος ο κος ΚΧ και τον διόρθωσε φυσικά, ΚΑΝΕΝΑΣ δεν του ξεφεύγει:
«Το λάθος ενός Γέροντα» : http://kyprianoscy.blogspot.gr/2013/02/blog-post_9898.html
Λέει ο Γ.Πορφύριος για όσους έχουν την τακτική του κου ΚΧ να χτυπούν την Εκκλησία για να τη «διορθώσουν»:
«Όσοι κατηγορούν την Εκκλησία για τα λάθη των εκπροσώπων της, με σκοπό ΔΗΘΕΝ να βοηθήσουν για τη διόρθωση, κάνουν μεγάλο λάθος. Αυτοί ΔΕΝ αγαπούν την Εκκλησία. Ούτε, βέβαια, τον Χριστό.» (μήπως γι αυτό τον χαρακτήρισαν «αφιλάδελφο»;)
Αφιερωμένο σε τυμπανοκρούστες, οι οποίοι συνεχίζουν να πολεμούν την Εκκλησία του Χριστού με τις «καθαρές» τους ιδεολογίες και τις οργανωσιακές σεχταριστικές ψυχώσεις:
http://egolpio.wordpress.com/2009/09/21/ekklhsia_agaph/
ΚΑΙ ΤΩ ΘΕΩ ΔΟΞΑ
Η προβιά της ουνίας είναι διαφανής και αν δεν έχεις τα μάτια, τα αυτιά και την αφή της καρδιάς καθαρισμένα, τις αισθήσεις δηλαδή, δεν θα τη δεις ποτέ. Αυτά για το Χριστόδουλο. Οι γέροντες είναι άλλη ιστορία. Παρεμπιπτόντως, αν βρήκες λάθος την ανάρτηση του ιστολογίου μου τη σχετική με τη θεία και την ανθρώπινη δικαιοσύνη, δώσε μου να καταλάβω το λάθος μου. Πεισματάρης δεν είμαι και από λόγια σηκώνω. Οι μόνοι που δεν τα σηκώνουν είναι οι φίλαυτοι, οι αυτοδικαιωμένοι, που σε αφήνουν να λες και να γράφεις, χωρίς να σου δίνουν σημασία.
Έτσι έχουν τα πράγματα για τους "τυμπανοκρούστες που πολεμούν την Εκκλησία", πολεμούν όχι την Εκκλησία, όπως κακώς γράφεις, αλλά εκείνους οι οποίοι διδάσκουν ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα άσκησης της ελεύθερης βούλησής του, όντας σε αρχιερατική θέση. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος δεν πολεμούσε την Εκκλησία όταν έγραφε "ουδέν δέδοικα ως επισκόπους πλην ενίων".
Αν λοιπόν αυτοί σου πουν "πες και κανένα ψέμα, όταν χρειάζεται", τότε την έχεις φορέσει την προβιά της ουνίας. Νομίζεις ότι βλέπεις, αλλά δεν βλέπεις, νομίζεις ότι ακούς, αλλά δεν ακούς, νομίζεις ότι αισθάνεσαι, αλλά είσαι αναίσθητος, εγκεφαλικά νεκρός γίνεσαι δηλαδή. Αψηλάφητη η προβιά. Αν και ζωντανός τα όργανα σου τα έχουν βγάλει.
"Λέει ο Γ. Πορφύριος για όσους έχουν την τακτική του κου ΚΧ να χτυπούν την Εκκλησία για να τη «διορθώσουν»: ότι όσοι κατηγορούν την Εκκλησία για τα λάθη των εκπροσώπων της, με σκοπό ΔΗΘΕΝ να βοηθήσουν για τη διόρθωση, κάνουν μεγάλο λάθος. Αυτοί ΔΕΝ αγαπούν την Εκκλησία. Ούτε, βέβαια, τον Χριστό.»
Ο γέρων Πορφύριος κάνει το λάθος να νομίζει ότι υπάρχουν άνθρωποι ικανοί να κατηγορήσουν την Εκκλησία! Απίστευτο. Ουδείς όμως εκείνων που ελέγχουν τους εκπροσώπους της, θα τολμούσε να γράψει μια τόσο μεγάλη κουβέντα, μάλιστα δε, έχοντας διάγει βίο ασκητικό.
Είναι εντελώς αυθαίρετη και αβάσιμη η κατηγορία αυτή. Οι εκπρόσωποι ελέγχονται διότι, ανάξια εκπροσωπούν θεσμό και θεσμούς. Στα πρόσωπα αυτών δεν φανερώνεται, δεν αποκαλύπτεται, η Αλήθεια, διότι αυτός είναι ο Θεσμός της Εκκλησίας, σαφώς δε και των λειτουργών της.
Συστηματικά αποκρύπτονται οι λόγοι που μας οδήγησαν στην καινοτομία του 1924 και ψεύδη επί ψευδών σωρευτικά αθροίζονται και μας αποπροσανατολίζουν. Ο μακαρίτης Χριστόδουλος έγραψε τη διατριβή του για την "ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΙ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΙΚΟΥ ΖΗΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΤΑ ΤΕ ΤΗΝ ΓΕΝΕΣΙΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΙΝ ΑΥΤΟΥ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ". Τόλμησε όμως κανείς να γράψει διατριβή με τίτλο "ιστορική και Κανονική αναθεώρηση του Νεοημερολογητικού ζητήματος κατά την γένεσιν και εξέλιξιν αυτού εν Ελλάδι" και αυτή να γίνει δεκτή; Ουδέποτε. Γιατί; Διότι ο γέρων Πορφύριος μας λέι "ότι όσοι κατηγορούν την Εκκλησία, για τα λάθη των ανθρώπων της βέβαια, δεν αγαπούν την Εκκλησία και το Χριστό". Προφανώς, Εκκλησία για τον γέροντα είναι και η παπική και η προτεσταντική, διότι κι αυτές μιλούν για Χριστό.
Μας έχουν ξεσκίσει οι παπικοί και οι προτεστάντες ουνίτες.
ΓΟΧ, φορτώνει την προβιά της Ουνίας δεξιά και αριστερά.... Δεν πείθετε κανέναν κε ΚΧ..
Τον ξεσκέπασε κανονικά ο ΙΓ!
Ασχέτως με το τι λέει ΤΩΡΑ ο ΚΧ, υπάρχει παλαιότερη άποψή του, όπου εκφράζει αυτό που πρεσβεύει : Δεν θεωρεί τους ΓΟΧ σχισματικούς, αλλά γεμάτους Χάρη.
Στο σχόλιό του αυτό απαντά εμπεριστατωμένα, ο Πρωτοπρ. Άγγελος Αγγελακόπουλος:
"ΤΟ ΣΧΙΣΜΑ ΤΟΥ ΖΗΛΩΤΙΚΟΥ ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΙΣΜΟΥ
Απάντησις στον κ. Κυπριανό Χριστοδουλίδη
Εν Πειραιεί 3-10-2012"
Ο σύνδεσμος εδώ: http://aktines.blogspot.gr/2012/10/blog-post_9149.html
Αξίζει να το διαβάσει κανείς, γιατί οι καιροί είναι πονηροί, και κυκλοφορούν πολλές μεταμφιέσεις... Δεν δείχνουν πια το πρόσωπό τους πολλοί, δεν παραδέχονται ανοιχτά τα πιστεύω τους.. Γιατί; Έχουν διατεταγμένη αποστολή; Παίζουν κάποιο ρόλο;
ΣΤΩΜΕΝ ΚΑΛΩΣ .....
Το ρίχνουμε στην "Αγαπολογία" όταν δεν θέλουμε να πούμε την αλήθεια, κε ΚΧ; Γιατί δε λέτε καθαρά αυτά που πρεσβεύετε για τους ΓΟΧ, (τα ίδια που γράψατε σε σχόλιο στις 2-10-12), ότι δηλαδή:"1) Οι ζηλωτές παλαιοημερολογίτες, όμως, ευρίσκονται μέσα στην Χάρη, 2) Σύνοδος δεν τους έχει εγκαλέσει για Σχίσμα"; Τι φοβάστε;
Π. Διαθήκη, Σοφία Σολομώντος δ΄ 3
Επειδή το θέμα παίρνει απρόβλεπτες διαστάσεις, οι οποίες όμως είναι εντελώς άσχετες του κρίσιμου θέματος των μεταμοσχεύσεων - δεν είναι όμως άσχετες, ως προς τη σκόπιμη απόκρυψη των όσων κατά καιρούς έχει γράψει ο υποφαινόμενος - θα αποφύγω να απαντήσω στα νέα δεδομένα (σχόλια) που προέκυψαν.
Αν ο/οι αξιότιμος διαχειριστής της ιστοσελίδας θέλει να ανοίξει νέο Θέμα, βάσει των σχολίων που κατατέθηκαν, θα τον ακολουθήσω το κατά δύναμιν.
Δυο λόγια μόνο για την Διοικούσα Ιεραρχία της νεοτερικής μας εκκλησίας. Βλέπουμε τα μέλη της να συνέρχονται κάθε μήνα σε (διαρκή) Σύνοδο και να ασχολούνται με ήσσονος σημασίας τρέχοντα θέματα. Θέματα αφορώντα τον εσωτερικό της - είναι και δικός μας - μικρόκοσμο. Αποφεύγει μετά φόβου να αγγίξει τα παγκόσμια και οικουμενικά, είναι αυτό των μεταμοσχεύσεων, όπου η Αλήθεια, η Ορθοδοξία και η Εκκλησία, μπορούν να καταυγάσουν τον διαπορευόμενο στα σκοτάδια σύγχρονο κόσμο. Το ψεύδος κυριαρχεί απ΄ άκρη σε άκρη της οικουμένης ενδεδυμένο μάλιστα με την τήβεννο και το κύρος της επιστήμης.
Σκοπός του γράφοντος είναι, αφενός να καταγγείλει τον εκπεσμό των ταγών της επιστήμης και αφετέρου, την κακοποίηση που υφίστανται τα Ιερά μας Συγγράμματα (Αγία Γραφή, πατέρες της Εκκλησίας) εκ μέρους υψηλά ισταμένων στη Διακονία της Εκκλησίας και του λαού του Θεού.
Αυτά μόνον.
Πάλι χτύπημα στην Εκκλησία μέσω της "Διοικούσας Ιεραρχίας" που "σιωπά". Είναι φοβερά άδικο να χτυπά την Εκκλησία ο "follower" των ΓΟΧ, και πουθενά να μην αναφέρει ότι η κάθε Μητρόπολη, ενημερώνει τους πιστούς της και όχι μόνο...
π.χ.: http://www.im-glyfadas.gr/01/05/01050030.asp
http://www.pentapostagma.gr/2011/10/blog-post_8812.html
Με η χωρίς την ιατρική του αυθεντία, η Εκκλησία της Ελλάδας, μέσα από τις ζυμώσεις που γίνονται, θα οδηγήσει τους πιστούς στη βουλή του Θεού. Δεν έχω καμία αμφιβολία. Εσείς;
"ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ καὶ ἀκολουθείτω μοι"
Επειδή η σύγχυση και το μπέρδεμα της παραπαίουσας ιεραρχίας δυσφημεί την Μητέρα Εκκλησία, παρένθεση, εξαιρέσεις υπάρχουν ("πλην ενίων", όπως γράφει και ο ι. Χρυσόστομος), ας λάβουν εις τα υπόψη οι οπαδοί - ναι, οπαδοί - του δικαιώματος άσκησης της ελεύθερης βούλησης τούτο.
Το "όστις θέλει" δεν σημαίνει ότι μπορούμε να ανάγουμε την ελεύθερη βούληση στις άπειρες βουλές, τις οποίες κάθε άνθρωπος έχει ή θέλει να έχει. Δεν σημαίνει ότι τα δισεκατομμύρια των ανθρώπων μπορούν "όστις θέλει" να κάνουν αυτό ή εκείνο. Έπεται του όστις θέλει το "ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν" και τούτο διευκρινίζεται σαφέστατα από τον επόμενο στίχο "αράτω τον σταυρόν αυτού και ακολουθείτω". Το "ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν" συντάσσει τον ακολουθούντα με τον προπορευόμενο.
Όσοι λοιπόν κάνουν λόγο για δικαίωμα άσκησης της ελεύθερης βούλησης και σύνταξης προς το "οπίσω μου ακολουθείν", να μη λησμονούν τί και ό,τι αυτά συνεπάγονται, πράγμα που αποκλείει το "ὃς μὲν οὕτως, ὃς δὲ οὕτως". Δηλαδή, καθένας να κάνει ό,τι έχει μέσα εις την κεφαλή και βεβαίως, όταν ίσως φαύλα και πλανημένα επικαλείται το "ἕκαστος ἴδιον χάρισμα ἔχει ἐκ Θεοῦ". Στην αίρεση για ποιο "ίδιον χάρισμα" μπορεί να γίνει λόγος; Το "ίδιον χάρισμα" γίνεται "ίδιον θέλημα", ο άγιος Θεός και τα λόγια του Θεού (Θεολογία) έχουν υποστεί πλήρη διαστροφή.